Kada mes nustojom vadinti FPS žaidimus Doom klonais? Turbūt tada, kai jie įgavo pakankamai savitumo, kad nebūtų tik prastesnėmis originalo kopijomis. O kaip elgtis su žaidimais, kurie tikrai nebuvo pagaminti, kad jotų ant bangos, bet yra labai įtartinai panašūs į prastesnes kito žaidimo įmitacijas? Ką daryt su Planetbase, kai Space Colony ne tik vaikystėje į atmintį įsirėžė, bet dar ir buvo perleistas Steam?

Planetbase neturi istorijos ar siužeto. Tiesiog žmonės sugebėjo išskristi į kosmosą ir dabar pigiomis, paaukojamomis kapsulėmis visur tupdo kolonistus. Jei planeta nedega ir turi vandens kažkur gilumoje, tai koks skirtumas, kad tai yra tiesiog vėjų taršomas kosminis akmuo – mums reikia ten įkurti bazę!

Tad kiekvienas mačas prasideda nuo planetos pasirinkimo (du sunkesni tipai yra užrakinti „achievements”, kuriuos turi pasiekti pirmojoje), bazės vietos parinkimo (efektas žaidimui – mįslingas) ir pavadinimo (turbūt kvailo). Toliau tiesiog žiūri kaip nusileidžia kapsulė (praleisti neįmanoma) ir iš jos lėtai išlenda visada vienodos sudėties bazės personalas ir du pagalbiniai robotai. Visada viskas vyksta taip pat, tik vardai skiriasi.

Ir nors žemėlapiai skirtingi, bazės įkūrimas beveik visada seks tuos pačius žingsnius; su laiku darbų seką gali pakeisti, kai sugalvoji kaip optimizuoti sistemą. Bazei visų pirma reikia energijos (saulės kolektoriai dieną, vėjo jėgainės visą parą, priklausomai nuo vėjo), vandens (iš pompos) ir deguonies (išgaunamo iš vandens, naudojant energiją). Tada jau galima pradėti statyti vidines bazės patalpas: valgyklą, saugyklą, miegamąjį, ligoninę, šiltnamį… Nebūtinai tokia seka, bet reikia elgtis atsargiai, kad pradiniai resursai – tiek atvežti, tiek gauti išardžius kapsulę – nebūtų išleisti greičiau nei sukursi jų gavybos grandinę. Arba kolonistai numirs iš bado, troškulio ar miego stygiaus anksčiau nei pastatysi atitinkamas patalpas.

Viena didžiausių problemų yra tai, kad tavo naujakuriai yra specializuoti ir visiškai nevaldomi. Tai gal nėra labai svarbu su specialybėmis, kurios neturi daug darbų – biologai įzoliuoti šiltnamyje, kur augina maistą, bioplastikui reikalingą krakmolą ir vaistažoles, o daktarai gali arba gydyti pacientus, arba gaminti vaistus. Tačiau inžinieriai ir darbininkai turi krūvas darbų, kuriuos galbūt kažkada atliks. Galbūt. Nori įrengti vėjo jėgainę kažkur toli nuo vienos iš bazės šliuzų? Sėkmės, gal koks robotas ar darbuotojas prisimins, kad ją reikia pastatyti.

Planetbase žaidimas iš esmės žaidžiamas 4X greičio režimu, nes dažniausiai nėra jokio reikalo ką nors sulėtinti. Maistas turbūt pats auga, darbininkai turbūt neiškasa pakankamai „rūdies”, kurią kiti darbuotojai paskui laiku neperdirba į „metalą”, tavo vienintelis daktaras susirgo, tad reikia statyti nusileidimo aikštelę, kad laivas atgabentų papildomą mediką, nes žaidimas tikrai nesiruošia tau duoti nors užuominą, kad bet koks sveikatos sutrikimas reiškia, jog vienas žmogus visiškai neatliks savo darbo. Stovi mitybos sutrikimų turintis biologas, žiūri į be priežiūros vystančius vaisius šiltnamy ir nesupranta, kas galėtų kaip nors pagerinti mitybos situaciją bazėje. Kartais dėl tokių grandinės sutrikimų galima visą bazę prarasti.

Jei galiausiai gali užtikrinti, kad tavo besiplečiantis kolektyvas nestokotų vandens, deguonies, elektros (išskyrus kelias nakties valandas), būtų pakankamai maisto ir vaistų (ir medikų), tada galima rūpintis tokiomis egzotinėmis problemomis, kaip meteoritai (kurie vieną kartą pribaigė mano bazę, pataikę į pilnu pajėgumu dirbantį šiltnamį) ir su turistais atkeliaujantys teroristai. Kodėl turistai norėtų atkeliauti į pastoviai vos galą su galu suduriančią bazę ir kvėpuoti perdirbtais personalo bezdalais, yra kitas klausimas.

Bet labiausiai pjauna visiškas tikslų ir asmenybės nebuvimas žaidime. Kitokių užduočių, nei “pastatyti tobulai veikiančią bazę ir ištrinti žaidimą, nes nusibodo”, nėra. Žmogelių vardai yra visiškai nesvarbūs, nes jie visi yra apibrėžti savo specialybių ir absoliučiai niekuo nesiskiria vienas nuo kito. Galėtum pavadinimą pakeisti robotų kolonijos simuliatoriumi ir niekas nepasikeistų. Tuo tarpu, Space Colony kiekvienas veikėjas buvo unikalus, turėjo savo privalumų ir trūkumų ir net savitą požiūrį į kitus veikėjus. Buvo net ir kampanija, vėliau išsišakojanti į ekonominę ir karinę šakas. Viskas buvo geriau, nors Space Colony irgi turėjo juodadarbius, riboto galiojimo robotus.

Bendrai kalbant, Planetbase atkartoja Space Colony principus pamiršdamas visą jo žavesį, visiškai supaprastindamas kovinę žaidimo dalį ir palikdamas tave ganyti gaujos idiotų, kurių net valdyti negali. Jei nebūtų pasirodęs po Space Colony perleidimo, Planetbase, net ir sausas, net ir beasmenis, būtų šilčiau sutiktas. Dabar tai daryti sunku…