Kosmosas yra labai niūri ir šalta vieta, ypač kai greitesnės už šviesą kelionės iš mūsų perspektyvos atrodo nepasiekiamos. Laimei dauguma žaidimų gamintojų mano, kad vergiškas paklusnumas dabartinės fizikos žinioms nėra toks svarbus, kaip smagus žaismas (išimtys: Kerbal Space Program, Children of a Dead Earth). Todėl mes galima pažaisti Starsector, net jei jis dar kuriamas.

Kažkada kosmosą valdė Dominion ir jis nutiesė tarp žmonijos pasaulių viską jungiantį vartų tinklą. Tačiau geri dalykai ilgai netrunka, ir Dominion subyrėjo, o su ja išsijungė ir tinklas. Žmonija paniro į chaosą, visi pasauliai pradėjo rūpintis tik savo reikalais (kartais kariniais) ir tik nedaugėlis bandė išgelbėti situaciją. Tavo gyvenamame sektoriuje vienas iš išlikusių legionų įkūrė Hegemony, karinę vyriausybę, bandančią palaikyti tvarką. Tačiau yra organizacijų, susivienijusių prieš kietą Hegemony ranką, sekančių fanatiškų tikslų ar tiesiog nenorinčių su niekuo susidėti. Šioje kosminėje sriuboje bus vaidmens ir tau.

Pirmą kartą žaidžiant kampaniją nepavyks išvengti apmokymų (ir jau šiek tiek pažangesnių, nei tuos, kuriuos perėjai prieš kampaniją). Ir visai neblogai, nes sužinosi apie gerą vietą prisivogt senų laivų, paliktų suktis aplink vieną planetą! O bent jau kol kas žaidimą gali pradėt arba su koviniu krovinvežiu (civilinis laivas su daugiau ginklų), arba mažyte Wolf fregata. Vienas iš tų laivų gali teleportuotis mūšio metu, kitas yra krovinvežis. Taip pat gali rinktis kas tave lydės: dron-nešis, pasitarnaujantis verčiant mirusius laivus į metalo laužą, arba mažytis kosminis šatlas. Irgi, pasirinkimas aišku.

O pačiame žaidime gali būti kuo tik nori. Jei mėgsti kariauti, tai gal būti piratu, ir tiek kosminėje, tik hipererdvėje vaikytis konvojus. O gali naudotis ir tuo, kad dažna sistema skelbia užmokesčius už užmuštus piratus: tiek benrą atlygį už sunaikintus laivus, tiek ir premijas už specifinius niekadarius. Kita vertus, gali užsiimti prekyba; pats žaidimas teigia, kad tai nėra labai pelningas verslas dėl tarifų, tačiau tavo ausis neretai pasieks žinios, kad vienas ar kitas pasaulis badauja – o čia jau gali grauti krūvą pinigų ir prisimeilinti kuriai nors frakcijai. Kita vertus, taip pat sėkmingai gali užsiimti ir kontrabanda, nors tai mažina planetų politinį stabilumą ir kartais patruliams kelia norą tave sustabdyti.

Gali užsiimti ir misijomis! Dalis jų yra prekybinės – tokiais atvejas labai pravartu žinoti, kuri planeta gamina ką. Daug įdomesnės, nors ilgesnės ir galbūt pavojingesnės yra tyrinėjimo misijos. Frakcijos kartais nori, kad ištirtum kokias nors Dominion eros nuolaužas tolimoje ir netyrinėtoje sistemoje. Civilizacija visgi tėra tik nedidelis šviesos branduolys apsuptas daugiausiai neištyrinėto sektoriaus. Tad net jei pakeliuj tavęs neužpuls piratai, tau teks susidurti su tokiais dalykais kaip degalų ir atsargų trūkumas.

Degalai yra galbūt antras didžiausias galvos skausmas žaidime. Pirmas yra tikrai atsargos. Kiekvienas laivas suvartoja tam tikrų jų kiekį tiesiog funkcionuodamas iš dienos į dieną. Tačiau vos tik tavo laivai patiria žalos arba jų parengties būklė krinta, atsargų poreikis kyla. O pasibaigus joms laivų būklė kas dieną vis prastės ir prastės… Iš esmės net šiek tiek komiška kaip greitai laivai sudyla be nuolatino ir kasdienio atsargų vartojimo. O kosmose tavo laivus gali pažeisti ne tik priešiškos jėgos, bet buvimas per arti žvaigždės (todėl hiper erdvėje geriau taikyti į tolimesnius ervdės vartus, ir ne tuos, kurie atsiveria prie žvaigždės) ir kitokie nemalonūs dalykai. Tad skrisdamas į ekspediciją turėsi rimtai pasiruošti tiek pirkdamas atsargas, tiek degalus. O kadangi laivai ne guminiai, tai gali tekti prigriebti gal ir kokią krovininę geldą ar tanklaivį!

O atskridęs prie naujos žvaigždės galėsi atlikti ne tik savo misiją, bet ir užsiimti sistemos tyrinėjimu. Planetos turi būti išžvalgytos ir ištyrinėtos – o parvežus pilną duomenų paketą apie bent vieną planetą galima gerai uždirbti! Tačiau dauguma planetų yra negyvenamos ir priešiškos gyvybei, tad ir jas tyrinėti nelengva.

Tiksliau, negalima. Planetų tyrinėjimas ir kosminio šlamšto perdirbimas (arba užgrobimas, jei laivas nesprogęs į gabalus) reikalauja iš tavęs tikslingos investicijos į įgūdžius. Tavo kapitonas turi keturis sritis – pilotažą, lyderystę, technologijas ir industriją – kurios reikalauja iš tavęs dėmesio. Kiekvienas sritis turi savo įgūdžius, suskirstytus į tris meistriškumo lygius. Atrodo, išleidai tris patirties taškus ir jau gali tyrinėti bet kokią planetą? Ne! Nes ir į pačias sritis galima investuoti. Jei, tarkim, įdėsi vieną tašką į industriją, tai vėliau galėsi pasikelti visus industrijos įgūdžius vienu lygmeniu. Nori pasiekti antrą? Investuok dar vieną tašką tiesiog į industrija. Tačiau ir kitos sritys nori tavo dėmesio, ypač turint minty, koks pavojingas yra šis pasaulis.

Ankščiau ar vėliau (turbūt ankščiau) tavo flotilė susirems su priešiškomis pajėgomis. Kova vyks 2D žemėlapyje, ir bus daug gražių sprogimų. Tu gali tiesiogiai valdyti vieną laivą ir kitiems duoti įsakymus. Kita vertus, gali pats ir nesivelti į kovą, palikdamas viską kompiuterininiui asistentui. Tačiau kovoti teks.

Kovoje reikės kreipti dėmesį į keletą dalykų. Kiekvienas laivas turi krūvą skirtingų statistikų. Vieno skydas dengia 270 laipsnių kampą priekyje, kito – 90, bet gali būti pasuktas pridengti į galą. Kokia nors civiliokinė gelda gali skydo visai neturėti. O skydas visiškai absorbuoja bet kokią žalą – tačiau nuo to kyla flux lygis. Flux lygis kyla ir nuo šaudymo. Jei prikaupi pilną stulpelį, laivas laikinai išsijungia, o tai yra labai negerai mūšio metu. O dar turėkim minty, kad indivdualūs komponentai gali būti sugadinti metu ar patys sugesti nuo kovinio stovio kritimo (kuris krenta vien būnant prie priešų, net šaudytis nereikia…). Krentant kovinei būklei (nes laivas akivaizdžiai kartotinis), pradeda gesti jo sistemos, tad gali turėt savo geldą nepažeistais šarvais ir nepaliestu kėbulu, bet vis tiek matysi, kad vienas variklis neveikia ar nešaudo patranka.

O patrankas būsi pats susidėjęs į laivą ir nustatęs kokiom grupėm jos šaudo ir ar šaudo pačios tavęs neprižiūrimos. Kaip kokiam Mechwarrior, kiekvienas laivas turi tam tikras nišas priimančias vieno ar kitos (ar visų) rūšies ginklus ir turinčius nustatytas šaudymo arkas. Kadangi Starsector išeina tais laikais, kai mes turime supratimo, jog kariniai jūrų laivai gali numušinėti raketas, tad ir mūsų kosminės geldos turės ginklų, skirtų savyginai. Kita vertus, žiūrint į puolamąjį arsenalą, reikės atsižvelgti į tai, kiek žalos ginklai daro skydams, šarvams ir kėbului. Vienas lauke su patranka, skydamans darančia tik 50% žalos, ne karys. Nes niekad nepramuši to skydo ir neapgrauši laivo.

Ir šie mūšiai atrodo nuostabiai. Man patinka tas meno stilius, kurį naudoja tokie kosminiai žaidimai kaip Gratuitous Space Battles, Weird Adventures in Infinite Space ir dar Starsector. Žala neblogai atsispindi laivų išorėje, ir tu gai matyti, kai sukasi bokšteliai arba veikia (ar neveikia) varikliai. Kosmosas irgi atrodo neblogai. Apie audio pusė nėra ką daug pasakyti. Neerzina – visada privalumas – bet ir nėra labai įsimintina.

Starsector dar turi viestos vystymuisi. Kūrėjai dar žada įvykius, į kuriuos įsivėlę pakeisime sektoriaus likimą, bei galimybę kolonizuoti planetas. Aš asmeniškai tikiuosi geresnio žaidimo balansavimo – erzina tie tavo kraujo ištroškę piratai – ir daugiau pasirinkimų misijų tarpe, arba pradedant žaidimą. Visais kitais požiūriais Starsector yra nuostabus.