Žaidimų kūrimas pagal Žiedų Valdovo motyvus kai kuriems kūrėjams tapo itin pelningu uždarbiu iš žaidėjų. Gaila, bet ko gero daugumai kūrėjų turbūt labiausiai ir terupėjo pasipelnyti nei sukurti kažką tokio, kas ilgam įstrigtų Žiedų Valdovo gerbėjams. O ko gero labiausiai pasipelnė „EA“. Jie ne tik kad sukūrė daugybe žaidimų Žiedų Valdovo tematika, bet ir neseniai neteko šios licencijos. O gal ir kas nors atemė, kas gi juos ten žino ir supranta. Jau turėjom veiksmo, nuotykių, šiokių tokių RPG ir strateginių „LOTR“ frančizės žaidimų. Bet ko dar neturėjo „LOTR“ žaidimų gerbėjai? Tai kažko iš MMO visatos. Štai taip prieš kurį laiką „Dungeons & Dragons Online“ bei „Asheron‘s Call 2“ MMO žaidimų kūrėja „Turbine“ ir sumastė sukurti „Lord of the Rings Online“. Buvo visokių kalbų, vieni tiesiog mojo ranka galvodami, kad tai bus dar vienas „WoW“ klonas, kiti murmėjo, jog šis žaidimas nesugebės perteikti „LOTR“ visatos atmosferos, dar kiti jį vadino „WoW“ killer‘iu. Vienaip ar kitaip „Turbine“ 2007-ais kažką sukūrė ir išleido. Ir tas kažkas yra „Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar“. Nuostabi aplinka, įtraukiančios užduotys, žinomi veikėjai, vietovės ir net galimybė burtis į brolijas regis turėtų pakerėti „LOTR“ gerbėjus. Taip apie savo žaidimą kalbėjo jį kūrusi studija. Galbūt, bet žaidimą pažaidus kiek ilgiau nei porą savaičių jau imi galvoti, kodėl „LOTR“ licencija atsidūrė ne itin tinkamose „Turbine“ rankose. Nors ir iš pirmų pažiūrų žaidimas atrodo geras, netgi labai geras, tačiau vėliau per visus šonus tiesiog negailestingai pradeda lysti klaidos ir nepatogumai.

„LOTRO“ pasižymi dideliu objektų matomumu, o tolumoje esantys objektai yra suliejami ir niekur nedingsta, todėl gaunamas tikrai gražaus krastovaizdžio vaizdas.

Kaip jau supratote, „Lord of the Rings Online“ yra MMO Žiedų Valdovo knygų motyvais. O gaila, kad ne filmų, nes garantuoju, kad būtumę gavę daug kokybiškesnį žaidimą. Ne visi sugeba tinkamai išnaudoti knygų licencijas. Kadangi esu didelis „LOTR“ gerbėjas, tiesiog negalėjau jo neišbandyti. Taip mano akiratyje ir atsidūrė „Lord of the Rings Online“ (toliau tiesog LOTRO). Amerikoje už žaidimą atsakinga pati „Turbine“, o Europoje žaidimo serveriais bei priežiūra rūpinasi „Codemasters“. Neseniai pastarosios studijos didžiąją dalį akcijų supirko viena Indijos kompanija. Tikiuosi, kad tai šiam žaidimui bus tik į naudą. Gaila, bet jau pačioje pradžioje su prenumeratos apmokėjimu kilo problemų. Turbūt ir vėl pasitaikė netinkama studija – Codemaster‘iai. Vargais negalais nežinia kaip susimokėjau ir pavyko prisijungti į žaidimą. Ir čia jau be abejo pirmasis žingsnis buvo susikurti veikėją, nes prisijungimas prie savo vartotojo vyksta dar prieš paleidžiant patį žaidimą.

„LOTRO“ leidžia pasirinkti vieną iš keturių Viduržemio rasių: Žmonės, elfai, hobitai bei nykštukai. Tada pasirenkam vieną iš 7 klasių. Kūrėjai tikrai įdomiai sugebėjo pavadinti klases. Čia nematysime atsibodūsių „Warrior“, „Rogue“ ar „Mage“ pavadinimų. Vietoj tokių, banalių pavadinimų klasės vadinsis kiek įdomiau: „Burglar“(rogue‘as, štirlicas, vagis – vadinti galite kaip tik norite), „Guardian“, „Lore-master“, „Hunter“, „Champion“, „Captain“, „Minstrel“. Leidžiama pasirinkti keletą šukuosenų, veido fizionomijų. Galime pasirinkti akių, plaukų bei odos spalvą. Tiksliau odos spalva labiau priklauso nuo to iš kur mūsų veikėjas bus kilęs. Kuriant veikėją leidžiama pasirinkti iš kur esame atkeliavę arba tiksliau savo veikėjo priešistorę. Jei kuriate žmogų, tuomet galime būti gondoriečiu, rohirimu, Bryliaus gyventoju arba atvykėliu iš Deilo. Jei renkates elfą, tuomet galite pasirinkti Lorieną, Rivendeilą, Lindoną arba Gudžiąją girią. Tokie patys pasirinkimai galioja ir kitoms dviejoms rasėms. Tiesa, hobito pasirinkimai kiek įdomesni. Kuriant veikėjo vardą kūrėjai pateikia šiokius tokius patarimus. Manau kiekvienas Žiedų Valdovo gerbėjas nori turėti vardą, kuris atitiktų jo rasę ir Viduržemio istoriją.

Kalbant apie „LOTRO“ istoriją, tai ji yra stiprioji žaidimo pusė. Vos pradėjęs žaidimą su savo veikėju, atsidūriau kažkokiame degančiame kaimelyje, kitaip tariant „instance“ zonoje skirtoje tik vienam žaidėjui. Tai buvo gana trumputis supažindinimas ir įsūpimas į Viduržemio istoriją. Ir tai man truputėlį priminė labiau veiksmo nei MMO žaidimą. Su manimi buvo toks NPC vyrukas vardu Amdiras. Mes dviese ieškojom hobitų ir bandėm išsiaiškint kas čia po galais vyksta. Vėliau pasirodė juodasis raitelis ir sužeidė Amdirą Morgulo ašmenimis. Manau nerašysiu kas nutinka kai būni sužeidžiamas tokiu durklu, nes „LOTR“ gerbėjai manau tikrai žinos. O kitus žaidėjus tiesiog paliksiu nežinioje, tebūnie būna šiokia tokia intriga.

Štai taip atrodo Rivendeilo slėnis. Tai graži elfų tvirtovė, kurią puošia upės, kriokliai ir pageltonavę medžiai.

Pabaigus tokį trumpą įžanginį lygį ir vėl atsidūriau nedidelėje vietovėje. Šį kartą jau buvo galima sutikti šiek tiek žaidėjų. Tai dar viena teritorija skirta prologui, istorijos supažindinimui ir apsipratimui. Iš jos negalėsime įšeiti kol neįvykdysime pagrindinės siužetinės linijos užduočių (žinoma tinginiai gali praleisti prologą vieno mygtuko paspaudimu). „LOTRO“ veiksmas vyksta šiauriniame Viduržemyje tuo pat metu kai vyko Žiedų Valdovo knygų veiksmas. Tiksliau pradedame nuo pačių pradžių, kai Frodas dar yra Grafystėje ir nežino, kad turi didyjį Žiedą. Žmonių ir hobitų prologai beveik nesiskiria, jie vyksta Arčeto apylinkėse, tik hobitų gal kiek ilgesnis, nes jie startuoja Grafystėje, vėliau trumpam yra permetami į tą patį žmonių Arčetą, o vėliau pabaigus prologą vėl yra grąžinami atgal į Grafystę. Elfų ir nykštukų prologas vyksta Ered-Luine, tačiau vėlgi didelio skirtumo tarp jų nėra.

Žaidime tikrai įdomiai vystoma siužetinė linija ir tai yra kiek neįprasta MMO žaidimuose, nes abejoju ar dar koks nors MMO jums pasiūlys ką nors panašaus ir labiau įtraukiančio siužetine prasme. Dažnai pradedant arba pabaiginėjant siužetinės linijos užduotį (dar žinomos kaip Epic užduotys) bus parodomas filmukas, kas kur ir dėl ko čia viskas vyksta. Galu gale pabaigę prologą galėsime keliauti kur panorėję ir pradėsime krūtėti Žiedų Valdovo istorijos vingiais. Už siužetinės linijos vykdymą dažnai gausite tikrai vertingų daiktų, kuriuos retai pasiūlo įprastinės užduotys. Keliaujant tokia istorija jau teko pastebėti keletą klaidelių. Štai paimkim situaciją su Aragornu. Perėję tam tikrą dalį siužetinės linijos užduočių, mes pagaliau galėsim nukeliauti ir susipažinti su Aragornu Bryliuje, dar žinomu kaip Platžengiu, Šokančio ponio užeigoje. Jį ir jo kambarį su likusiu žaidimo pasauliu skiria krovimo langas. Puiku. Tačiau įvykdę nemažai jo užduočių galiausiai padarome progresą istorijoje, nes Aragornas patraukia kelionėn su hobitais Rivendeilo link. Štai čia ir išdyksta loginė klaida. Mes nebegalime užeiti pas tą Aragorną į kambarį Bryliuje, nes jis jau iškeliavęs, nors kiti žaidėjai dar nepasiekė to siužetinės linijos momento ir gali pas jį užeiti. Įvykdę dar daugiau siužetinės linijos užduočių galėsime užeiti pas tą Aragorną, kuris yra Rivendeile. Dar vienas toks pats veikėjas? Nu čia kažkaip keistai gaunasi. Aišku, mes negalim matyti visų šių Aragornų vienu metu, tačiau vistiek tai jau sukuria nerealistiškumo jausmą ir manau tikrai buvo galima sugalvoti kažką daug geriau nei yra dabar.

Dar viena loginė klaidelė yra ta, kad pradėjus naują veikėją jūs pradėsite visą istoriją iš naujo. Ir vėl toks nerealistiškas pojūtis atsiranda. Juk žinai, kad turi kitą veikėją, kuris klaidžioja kažkur po pasaulį ir jau saugiai padėjo nusigauti hobitams iki Rivendeilo. Bet štai su nauju veikėju ir vėl viskas nuo pradžių. Trečioji bėda yra ta, kad pabaigus prologą ir įveikus šiek tiek pagrindinės siužetinės linijos užduočių visos keturios rasės seks ta pačia siužetine linija. Manau, šioje vietoje taip pat buvo galima kažką sugalvoti ir bent kažkiek paįvairinti rasių siužetus taip kaip buvo ir su prologais.

Etenmūrai – tai regionas, skirtas PvP žaidėjams.

Beveik nieko naujo nepasiūlo vartotojo sąsaja. Iš dalies ji patogi, galime peržvelgti veikėjo statistiką ir čia jau nieko naujo tikrai nerasime. O ji ne daug kuom skiriasi nuo „World of Warcraft“. Vėl beveik tokie patys laukeliai item‘ams užsidėti. Inventorių sudaro keletą maišų, sietkų, krepšių, grynai kaip mynėtasis „WoW“. Pastarajame bent jau yra atskiras krepšelis žolelėms susikrauti, tuo tarpu „LOTRO“ viskas sumesta į keletą gražių ir visiškai nepatrauklių krūvelių. „LOTRO“ turi vieną neblogą vartotojo sąsajos modifikavimo galimybę, paspaudus „Ctrl+\“ klavišus visas vartotojo sąsajos detales galime išdėstyti ekrane taip kaip tik patinka. Pražaidžiau žaidimą tikrai ilgai ir vis dar težaidžiu, tačiau užsidėti papildomos skill‘ų jusotos taip ir nepavyko iki šiolei. Na kam taip sudėtingai reikia kurti pagrindinius nustatymus? WoW‘e viskas aišku, nueini į nustatymus, pažymi vieną varnelę ir atsiranda papildoma juosta. „LOTRO“ žaidime šito padaryti kažkaip nelabai nepavyko. Ir nepavyko dėl to, kad visiškai niekas neaišku tuose nustatymuose. Krūvos bereikalingų nustatymų padaro tikrą jovalyną kuriame nieko neįmanoma suprasti. Na ir kam gi to reikia, jeigu visa tai vargei ar kada benaudosi?

Visas žaidimo geimplėjus jau beveik įprastas MMO žanrui. Pamuškime monstrus. Pavykdykime užduotys, užsidėkime naujus daiktus ir toliau vėl tas pats. Nors, čia ir vėl atsiranda vienas mažas pliusiukas lotro. Visą monstrų žudymą ir grindinimą iš dalies įprasmina tokia žygdarbių knyga. Nužudžius atitinkamą kiekį tam tikros rūšies monstrų gausime „trait“ apdovanojimą arba naują titulą. Nauji titulai atsiranda titulų sąraše, todėl vėliau galime pasirinkti sau patinkantį. Pavyzdžiui, jei veikėjo kūrimo metu pasirinkote, jog jūsų veikėjas yra kilęs iš Gondoro, tuomet pats pirmas jūsų turimas ir aktyvus titulas žaidime bus „jūsų vardas iš Gondoro“. Jeigu sugebėsite pasiekti 5-tą lygį nepralaimėjus kovos, tuomet atrakinsite naują titulą pavadinimu „atsargusis“. Jūsų aktyvų titulą galės matyti kiti jus sutikę žaidėjai, todėl naudodamiesi titulais galite pasigirti savo žygdarbiais Viduržemyje. Trait‘ai gali būti naudingi mūsų veikėjui, nes kylant lygiui atsiranda vis daugiau laukelių jų užsidėjimui. Vieni prideda gyvybės taškų, kiti dar kažkokių atributų, treti atsparumą nuodams ar sužeidimams dar kiti atrakina naujus gabumus. Galėsime naudoti keturių rūšių trait‘us: „Virtue“, „Race“, „Class“ bei „Legendary“. „Virtue“ labiau orentuoti į kovos gabumų tobulinimą ir tokius trat‘us dažniausiai atrakinsime žudant priešus. Šios rūšies trait‘ai yra pasiekiemi ir kitoms klasėms, nes tai yra bendrieji trait‘ai. „Race“ trait‘ai yra atrakinami ir būdingi tam tikrai rasei. Dažniausiai čia galėsime atrakinti teleportacijos ar greito keliavimo gabumus. Pavyzdžiui, jei esame žmogumi, tuomet vienas iš „Race“ trait‘ų gali būti gabumas, leidžiantis greitai nusiteleportuoti į Brylių. Klasių trait‘ai suteikia galimybę naudotis naujais specifiniais savo klasės gabumais.

Foročelis – itin gražus ir ramus Viduržemio kampelis.

Dar vienas itin nežymus pasikeitimas nuo kitų MMO yra toks, kad čia gyvybę, maną bei įniršį keičia moralė ir energija. Kovojant su priešais mažės mūsų moralės taškai. Ją išlaikyti padės gabumai arba atelaso aleksyrai. Jei pralaimite kovą, jūs nemirštate. Pralaimėjus kovą veikėjas tiesiog suklumpa ant žemės ir tada galime pasirinkti vieną iš dviejų variantų: atsistoti arba atsitraukti. Atsistojus veikėjas atgaus savo pusę moralės, tačiau bus sužeistas ir kurį laiką paveiktas silpnumo. Atsitraukus įvyks visiškai tas pats, tik atsikelsime ne toje pačioje vietoje kur suklupome, o prisikėlimo rate. Be abejo „LOTRO“ leidžia pirkti naujus gabumus pas klasių mokytojus. Pasyvių gabumų pagalba galėsime tobulinti jau įprastus atributus, „parry“, „evade“, „block“ ir t.t. O štai aktyvius jau sudarys įvairiausi gabumai priklausomai nuo jūsų klasės. „LOTRO“, priešingai nei kituose MMO, čia mums nereikės kiekvieną kartą pasikėlus lygį tobulinti gabumų, nes kylant jūsų lygiui, tobulėja ir visi jūsų turimi aktyvūs gabumai.

Nors „LOTRO“ labiau orentuotas į PvE žaidėjus bei istoriją, tačiau kada panorėję galime susirasti grupę žaidėjų ir vykdyti užduotis kartu su jais ir net persikelti į pagrindinės siužetinės linijos užduočių vykdymą. Žaidimas turi galimybę pasidalinti užduotimis su kitais žaidėjais ir taip jas vykdyti kartu. Tokiu atvieju visi grupės nariai, turintys šią užduotį kartu su jums atsidurs „instance“ zonoje kur ir vyks epinė užduotis. Galime pasinaudoti žaidėjų paieška ir susirasti pagalbininkų užduočiai įvykdyti. Galiausiai pasiekę 40-tą lygį galime greičiausiu žirgu nulėkti į uždarą Etenmūrų regioną skirtą būtent PvP kovoms. „LOTRO“ turi dar vieną įdomią savybę – sužaisti „Monster Play“ režimą. Čia galėsime pasirinkti vieną iš blogio veikėjų, dažniausiai orką ar kokią kitą bjaurybę. Toks veikėjas startuos būtent Etenmūruose, iškart bus 65-to lygio ir galės dalyvauti PvP kovose su kitais atkeliavusiais gėrio pusės žaidėjais į šį regioną. Pasiekę 50-tą lygį (tai aukščiausias lygis jei neturite papildymų) veikėjai sakyčiau su wow‘iškėja, nes tokie pradeda lakstyti su milžiniškais antpečiais kaip kokie tanklaiviai. Užsideda terminatoriaus šarvus, visokiausius blizgučius ant ginklų ir tampa grynai wow‘intojais. Pagal „LOTR“ istoriją kažkokių terminatorių Viduržemyje būti neturėtų.

Nori atsipūsti ? Pasimėgauk dūmeliu!

Kalbant apie klases tai jų pasirinkimas nemažas ir jos gana įdomiai supintos. Kai kuriems gali atrodyti, kad net keistai supintos. Jei klasė vadinasi „Burglar“, tai nereiškia, kad jis yra plėšikas su durklais kaip jau dauguma įpratę jį matyti ir suprasti. Jei parašyta „Hunter“, tai nereiškia, kad tai lankininkas žudantis priešus iš toli. Štai lankininkai gali išmokti nešioti medium lygio šarvus, naudotis kardais, durklais, kuokomis ir dar bala žino kuo. Lankas gali būti naudojamas kaip antraeilis ginklas. Arba atvirkščiai. Iš esmės medžiotojas yra ne visai medžiotojas, bet kažkas tarp medžiotojo ir plėšiko. Plėšikai irgi gali naudotis kirviais, vienarankiais kalavijais ar kuokomis. Pavyzdžiui „Minstrel“ klasė yra healer‘iai. Tik jie čia nesinaudos burtu lazdele ir nekalbės užkeikimų kurie atstatynėja moralę. Jie gros savo muzikos instrumentais ir taip palaikys savo arba draugų moralę. O čia tokie muzikuotojai dar ir kautis neblogai sugeba, ypač pasinaudoję savo balsu gali taip užriaumoti, kad net galingiausias priešas neatlaikys tokio psichologinio puolimo. Ypač keistai žiūrisi, kai taip mauroja hobitai. Bet tikrai, labai keistai atrodo jie riaumojantys. Žiūrisi ir girdisi į tai gana keistokai. Kažkokių super klasių susijusių su magija „LOTRO“ žaidime nerasime, nors kartais kai kurios klasės burtų tikrai turės. Iš esmės su klasėmis pasielgta gana gerai, nes jos atitinka Tolkieno aprašytą pasaulį ir yra puikiai prie jo priderintos. Ar prisimenate tai, kad Viduržemyje dažnai daug kas mėgdavo rūkyti pipkutę ar groti(Minstrel klasė nesiskaito)? Tai įmanoma šiame žaidime ir ištikrųjų tai yra kažkas naujo bei unikalaus MMO pasaulyje.

Nusibodo keliauti vykdant užduotis ar tiesiog norite pailsėti, pasigrožėti kraštovaizdžiu? Tai galite daryti išsitraukę savo pypkutę. Veikėjas gražiai ja pukšės ir leis dūmelį kol jam(tiksliau jums) tai atsibos. Norite atsipalaiduoti nuo sunkių kovų? Išsitraukite muzikos instrumentą ir grokite. Grokite patys kurdami melodiją kiek tik norite. Rasime fleitų, dūdelių, būgnų, armonikėlių, gitarų. Groti išties paprasta. Viską atliekame klavišų nuo 1 iki 8 pagalba. Kiekvienas klavišas atitinka tam tikrą natą ir toną. Tai viskas ką reikia žinoti grojant. Grokite į sveikatą ir net galbūt grodami susiraskite gerbėjų pačiame žaidime. Žaidime teko matyti net susikūrusių žaidėjų grupių, kurios atlieka įvairiausių melodijų. Vienas žaidėjas muša būgną, kitas pūčia dūdą, dar kitas griežia gitara. Galime išgauti neįtikėtinai gražių melodijų, kartais net norisi paaukoti žaidėjams auksinių už puikiai atliktas melodijas. Jau įvykdėte pagrindinę siužetinę liniją? Ar ieškote naujų iššūkių? Tuomet susiraskite broliją ir dalyvaukite epiniuose reiduose kartu su kitais žaidėjais. Dauguma brolijų jau gyvuoja nuo pat žaidimo starto ir tokios brolijos tikrai stengiasi gyventi šiame Tolkieno sukurtame ir „Turbine“ modifikuotame pasaulyje, dalyvauja renginiuose, nuolatos rengia reidus.

„Turbine“ pakankamai gerai sukūrė Viduržemį. Tačiau ir čia turėčiau šiek tiek priekaištų. Viduržemis labai mažas, kai kurie regionai yra ten kur jie neturėtų būti. Juos reiktų dar šiek tiek pastumdyti, kad kuo labiau atitiktų tikrojo Viduržemio išsidėstymą. Juk knygoje hobitai vedami Aragorno nuo Bryliaus iki Amon-Sulo keliavo daug dienų ir naktų, o žaidime nurėplioti galime per 10 minučių. Viso labo Brylių ir Rivendeilą skiria tik menki 10 kilometrų. Viduržemis pernelyg mažas, kad būtų galima į jį pilnai įsijausti. Suprasčiau, jei kūrėjai sukurtų vien Bryliaus apylinkes tokio dydžio kokio yra dabar visas žaidimas, bet dabar viskas per daug suspausta bei greit ištyrinėjama. Kalbant apie pačius regionus, tai jie sukurti tikrai gražiai. Apsilankysime Bryliaus žemėse, Evendime, Amon-Sulo apylinkėse, Grafystėje, Ered-Luine, Foročelyje, Angmare, Etenmūruose, Trolių miškuose, Aukštuosiuose kalnuose, Eregione. Kiekvienas regionas savitai gražus. Štai Grafystę bei Brylžemę puoš neįtikėtinai gražiai žaliuojančios pievos su aukštomis baltomis gėlėmis, ežerai, miškai. O Foročelyje viskas iš žalios spalvos virs balta, matysime sniegynus, pūgą.

Bryliaus laukus gražiai plauna lietus.

Galbūt reiktų plačiau papasakoti apie kokį nors regioną. Ir tam išsirinkau Brylžemę, žmonių startinę poziciją. Kadangi žaidimas kurtas pagal žymiąją „LOTR“ visatą, tai be abejo teks apsilankyti žymiose jos vietose. Prisimenate Tomą Bombadilą, jo lūšną ir tamsius senojo miško takus? Tai rasime šiame žaidime. Šalia miško stūksos pilkapynai, kuriuose hobitai buvo pagrobti nemirėlio. Vidury Brylžemės stovės didžiausias šiaurinis žmonių miestas – Brylius. O jame ir žymioji Šokančio ponio užeiga su jos sąvininku Sviestmušiu. Aplink Brylių matysime gyvas žaliuojančias pievas. Kiek šiauriau Bryliaus rasime hobitų gyvenvietes, Arčetą, didžią pelkę ir didžiulį Četvudo mišką. Iš Bryliaus pagrinde veda trys keliai (jei neimsime kelių kitų šalutinių keliukų). Vienas veda Grafystės link. Keliaudami šiuo keliu praeisime pro senojo miško šoną, o už savęs paliksime nuostabųjį žmonių miestą ir gražias Brylžemės pievas. Dar šiek tiek pakeliavę pasieksime Brendivyno upę ir įžengsime į Grafystę. Jei nuspręsite keliauti šiauriniu keliu, tuomet nukeliausite į Šiaurinius Pilkapynus. Čia pereisime didžiausias Bryliaus pievas, pralėksime pro didžiulį žirgyną (jame galime įsigyti žirgą) kol pasieksime pirmąją šiaurinių pilkapynų gyvenvietę. Jei išeisite iš Bryliaus pietiniu keliu ir juo keliausite, po kurio laiko pasieksite Amon-Sulo apylinkes. Praeisime pro Četvudo šoną, Bryliaus sodybų šoną (žaidėjai ten gali įsigyti nuosavą namą), keliausime takeliu netoli didžiosios pelkės kol atsidursime Amon-Sulo dykynėse. Muzika puikiai dera prie vietovių ir itin pamalonina ilgesnes keliones pėsčiomis, pavyzdžiui kai reikėjo keliauti iš Ered-Luino į Brylžemę. Nors muzika ir toli gražu neprilygsta Piterio Džeksono filmo trilogijos muzikai, tačiau ji tikrai maloni ir kartais padeda atsipalaiduoti bei pasigrožėti gražiais vaizdais. Visgi, manau nesunku būtų buvę įsigyti Piterio Džeksono filmo licenciją ir pasinaudoti bent jau filmo melodijomis, nes ji neįtikėtinai gražiai iliustruoja Viduržemį. Bet dabartinė žaidimo muzika tikrai nėra prasta ir ja taip pat galime mėgautis.

Galiu drąsiai teigti, kad „LOTRO“ turi geriausią grafiką MMO rinkoje šiuo metu. O jei dar turi modernią vaizdo plokštę, tuomet galėsi naudotis „DirectX 10“ privalumais. Ko gero tai vienintelis MMO palaikantis šią technologiją. Bet iškart perspėju, norint žaisti „LOTRO“ jums reikės labai, labai galingos sistemos jei norėsite jį žaisti aukščiausiais nustatymais. Gal daugiausia ne dėl to, kad žaidimas turi labai gerą grafiką, bet dėl to, kad jis visiškai neoptimizuotas. Žaidžiant žemėsniais nustatymais žaidimas tiesiog praranda pusę savo grožio.

Grafystė – ramus kampelis, apgyvendintas miškavaikiais hobitais.

Panašu, kad „Turbine“ visiškai nežino ką reiškia optimizacija. Atrodo, kad žaidimo programinį kodą rašė visiški naujokai, nenusimanantys varikliuko kūrime. Klyšas žaidimo varikliukas pastoviai striginėja ir jo negelbėja net modernus keturių branduolių procesorius, 4 gigabaitai atminties ir dvi galingos vaizdo plokštės. Tiesa sakant, galima sakyti „LOTRO“ parodė prasčiausius rezultatus. Paimkim absoliučiai bet kokį kitą žaidimą ir tas bet koks kitas veiks daug geriau už „LOTRO“. Ir apskritai, man atrodo, kad „LOTRO“ yra ne tai kad prasčiausiai optimizuotas MMO žaidimas, bet apskritai prasčiausiai optimizuotas žaidimas visoje žaidimų rinkoje, nes bet koks kitas žaidimas veiks auksčiausiais nustatymais geriau nei „LOTRO“ pačiais žemiausiais nustatymais. Kitų MMO optimizacija palyginus gera. „Warhammer Online“ dar pakenčiama. „Ncsoft“ kūriniai optimizacijos problemų išvis praktiškai neturi. Tai kas pasidarė „Turbinai“? Nuo žaidimo išleidimo praėjo gana nemažai laiko, o kūrėjai kol kas jokio progreso klaidų taisyme nepadarė. Kiekvieną dieną oficialiame forume tenka pastebėti nusiskundimų dėl optimizacijos. O žaidžiant žaidimą teko atsidurti net grupelėje žaidėjų, kurioje kai kurie žaidėjai tiesiog baisėjosi „LOTRO“ optimizacija ir skundėsi ne tik technine žaidimo puse, bet ir išdygusiais užduočių bug‘ais.

Kalbant apie technines klaidas, tai „LOTRO“ turi jų abstu. Gana dažnai mano veikėjas tiesiog kažkur pakibdavo, užstrigdavo, negalėdavo pajudėti. Keletą kartų žaidžiant šį žaidimą monitorius tiesiog užgeso ir nerodė jokių gyvybės ženklų, nieko negalėjau padaryti ir vėl įsijungė tik tada, kai jau perkroviau kompiuterį. Dar viena gana dažna ir įkyri problema yra ryšio nutrūkymas. Tiesiog žaidžiant dažnai iššokdavo pranešimas „jūs praradote ryšį su serveriu“. Ir tai kartodavosi gana dažnai tik šiame žaidime.

Nors „LOTR“ Viduržemis ir mažas, bet žiūrint kartais taip neatrodo.

Kalbant apie kitas klaidas jų beveik nėra. Nors galima sakyti kartais užknisa tas grindinimas. Aišku tai ne klaida, bet vistiek jau minusas toks gaunasi. Pasiekus 42-tą lygį užduočių labai sumažėjo, todėl dažnai tenka trainiotis iš vieno regiono į kitą ir ieškotis gal dar kur kas užsiliko kas neįvykdyta. Grindinimą sumažinti tikrai įmanoma, bet tam reikia bent kelis kartus padidinti gaunamą patirties taškų kiekį iš įvykdytų užduočių, nes dabar už didelį vargą ar už krūvas nužudytų priešų duodama tik keli tūkstančiai patirties taškų. Dažnai pristinga gyvybės aleksyrų, todėl juos reikia pirktis aukcione arba gamintis pačiam. Tai užknisa. Aukcione išleidžiame daug auksinių. Ingridientų ieškojimas užima pernelyg daug laiko tokiems tinginiams kaip aš.

„LOTRO“ yra geras MMO, žlugdomas techninių klaidų ir keletos kitų klaidelių. Geimplėjus, vietovės, muzika, klasės – visa tai atidirbta beveik gerai. Tačiau techninė pusė žaidimą sėkmingai žlugdo, o kūrėjų nieko nedarymas dar labiau viską gadina. Jei turite labai labai gerą kompiuterį ir nekreipiate dėmesio į technines klaidas, tuomet „LOTRO“ yra tas MMO, kurį ir turėtumėte pasirinkti, net jei ir nesidomite Žiedų Valdovo istorija. Tai gali būti puiki pradžia susipažinti su Viduržemiu ir jo turtingu lore. Žiedų Valdovo gerbėjai jį taip pat gali žaisti, nors ir yra nemažai loginių klaidų, regionų išsidėstymo netikslumų ir kitų smulkių problemėlių. Ai, koks skirtumas, juk ir ŽV gerbėjai gali tiesiog į kai ką spjauti ir nekreipti dėmesio. Jei turite prastesnį kompiuterį arba jau konkretų trantą – nelįskite prie šio žaidimo. Ištikro prisipažinsiu: man jis patinka. Tai geras žaidimas. Bet kaip visad koks nors bugas ar šiaip niekalas dėl kurio išklera visa žaidimo techninė pusė ir neleidžia rašyti žaidimui didesnio balo. Ir tai tikrai nėra juokinga. Tai graudu. Na kad ir kaip to norėčiau – na niekaip neįšeina parašyti didesnio balo. Tai neatleistinos, grubios, skaudžios, bjaurios „Turbine“ klaidos. Žinoma, dabar atsiras šio žaidimo gerbėjų, kurie mane „užbombarduos“ akmenimis iš daržo, nes neabejoju, kad yra ir tokių, kuriems atrodo, kad šis žaidimas yra tobulas. Bet taip nėra. Todėl kad ir kaip bebūtų gaila, techninės klaidos man neleidžia parašyti žaidimui didesnio balo, kad ir kaip mėgčiau Žiedų Valdovą bei šį žaidimą. Galima sakyti, kad vien dėl jų žaidimą vertinčiau septynetu(dar kartą atsiprašau už tokius skaudžius žodžius, kurie skaudūs tiek jums tiek man), tačiau pakėliau įvertinimą vienu balu iki aštuoneto vien todėl ir tik todėl, kad tai yra žaidimas, sukurtas pagal garsų ir turtingą Tolkieno sukurtą pasaulį.